FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott24/03/2017

Olagligt att köra drogpåverkad om drogen intagits lagligt utomlands?

Kan man bli av med körkortet om man röker cannabis i Nederländerna, men blir stannade av polisen i Sverige?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

En person som har narkotika i kroppen och kör bil gör sig skyldig till rattfylleri (se trafikbrottslagen 4 §). I Sverige har vi ett totalförbud vilket innebär att för narkotika räcker det med att man har ämnet i blodet, inte som för alkohol där man måste vara över en viss promillegräns för att göra sig skyldig till rattfylla. Undantaget till totalförbudet är om man har receptbelagd medicin som är narkotikaklassad och den används enligt läkares ordination, då är det bara ett brott att köra med ämnet i kroppen om man är en trafikfara.

Att narkotikan har brukats i enlighet med lagen i Nederländerna påverkar inte huruvida det är ett brott att köra med ämnet i blodet i Sverige (däremot kan man inte dömas för narkotikabrott om man tagit droger lagligt utomlands och sedan åkt hem, men det kan vara svårt att bevisa var man tagit narkotikan). En person som döms för rattfylla får sitt körkort indraget (se körkortslagen 5 kap. 3 §). Tiden som körkortet är indraget kan vara lägst en månad och högst tre år (se körkortslagen 5 kap. 6 §). Hur länge ett körkort återkallas är svårt att säga men hovrätten har tidigare ansett att 12 månader inte är för lång tid efter rattfylla med amfetamin och cannabis (RÅ 2008 ref. 12).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare