Olagligt att jobba gratis?

Jag har sökt jobb på en restaurang. För att få jobbet säger restaurangägaren att jag ska provjobba gratis i en till två veckor. Vad säger lagen? Finns det andra regler i det här fallet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Svensk lag reglerar inte gratis provjobb, vilket innebär att det egentligen inte är olagligt att provjobba gratis. Många företag utnyttjar därför detta.

Mitt tips till dig är att diskutera om du kan få en provanställning, vilket innebär att du provjobbar med lön och att du eller arbetsgivaren när som helst kan säga upp dig. På det sättet slipper du jobba gratis och din arbetsgivare kan anställa en ny istället för dig om denne skulle vara missnöjd med ditt jobb.

Att ha gratis arbetskraft låter lockande för många arbetsgivare och kanske har man själv en livssituation där man känner att gratisjobb är den enda vägen in i arbetslivet. Om du vill gratisjobba tycker jag att du i sådanna fall ska göra det i högst en vecka. En vecka räcker gott och väl för att arbetsgivaren ska kunna bedöma om du är rätt person för arbetet. Avtala gärna om tid, plats och arbetsuppgifter, på det sättet kan du undvika att han förlänger tiden för gratisarbete och att han ber dig om andra arbetsuppgifter som egentligen kanske inte har med själva arbetet att göra.

Men som sagt är mitt tips att du diskuterar provanställning med din arbetsgivare, så slipper du bli utnyttjad.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare