FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott23/05/2021

Olagligt att inneha pepparspray?

Hej,

Är det vapeninnehav om en person har pepparspray på sig men inte använder den?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I denna fråga blir vapenlagen aktuell. Lagen gäller skjutvapen, ammunition och vissa föremål som jämställs med skjutvapen (1 kap. 1 § vapenlagen). Pepparspray är sådant föremål som jämställs med skjutvapen och därför blir bestämmelserna om vapen tillämplig (1 kap. 3 § vapenlagen). Eftersom pepparsprayen enligt lagen likställs med skjutvapen så krävs det tillstånd för att inneha pepparspray (2 kap. 1 § vapenlagen).

Att inneha pepparspray utan tillstånd för innehavet är alltså olagligt, oavsett om man använder den eller ej, och man kan därför dömas för vapenbrott. För vapenbrott döms man till fängelse i högst tre år. Om handlingen begåtts med oaktsamhet eller om brottet är av ringa art, kan straffet bli till böter eller fängelse i högst sex månader (9 kap. § 1 vapenlagen).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sophie CronenbergerRådgivare