FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/09/2019

Olagligt att falskt anklaga annan för brott?

Om en man falskt anklagar en annan och bygger ett helt mål på lögner målsägande vittnar ju inte under ed. vad kan man stämma denna person för?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är olagligt att anmäla en person för något som personen inte gjort. Angiver man en oskyldig person till åtal med uppsåt att personen ska dömas, gör sig personen sig skyldig till falsk angivelse. Om personen inte insåg att denne hade skälig anledning att anta att den angivna var oskyldig, döms personen för obefogad angivelse (15 kap. 6 § brottsbalken)

Har personen inte för avsikt att polisanmälan ska leda till åtal, utan bara vara besvärande för den utpekade parten så döms man istället för falsk tillvitelse (15 kap 7 § brottsbalken).

Det går alltså att anmäla en person som falskt anklagar någon annan. Misstänker du att någon falskt angivit en annan person bör du upprätta en polisanmälan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare