Olagligt att bli filmad i offentliga miljöer till dokumentär?

Hej jag har blivit filmad på en offentlig plats och denna filmen har använts i en morddokumentär alltså inte i ett så smickrande syfte. Det finns inga andra människor med i biten då jag filmas, bara jag. Det är även inzoomat i slowmotion. Det är jätteenkelt att se att det är jag, det var en vän som hörde av sig till mig och berättade att jag var med. Dokumentären ligger ute på tv4play och cmore. Det jag undrar över är har man rätt att lägga ut en film och tjäna pengar på det utan mitt samtycke på en offentlig plats i ett sånt här kränkade sammanhang?

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att det i Sverige inte är olagligt att filma eller ta kort på någon utan deras tillåtelse. Det finns dock ett undantag från denna huvudregel som regleras i brottsbalken (BrB).

Undantag från huvudregeln

Undantag från huvudregeln är så kallad kränkande fotografering. I begreppet fotografering innefattas även filmning. Det innebär att det utan samtycke inte är tillåtet att filma eller fotografera någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme (4 kap. 6a § BrB). Följaktligen innebär det att det enbart är olagligt att filma en person i ovanstående miljöer.

Spridning

Själva spridningen av fotografier och filmer är i huvudregel tillåten, oavsett om materialet uppstått med eller utan samtycke. Undantag kan förekomma om det skulle komma till en kränkning av den personliga integriteten eller dylikt som i sådana fall bryter mot andra svenska lagar.

Slutsats

Huruvida en fotografering är olaglig är beroende på i vilket sammanhang en person blivit fotograferad eller filmad. Själva spridningen av materialet är inte olaglig i sig men kan bryta mot andra svenska bestämmelser och på så vis bli olaglig. Om du inte har filmats i de miljöer som listas i 4 kap. 6a § BrB eller om spridningen av det filmade materialet inte bryter mot annan svensk rätt blir det svårt att gå vidare med ärendet.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare