Olaga intrång i fabrik?

Hej!

Jag och tre kompisar smet in i en vad vi trodde var en gammal övergiven fabrik men någon hade tydligen hyrt den lokalen. Vi hade hört att andra folk hade varit där, då hade det varit några som tydligen klottrat och förstört där sedan tidigare. När vi hade gått in i en redan uppbruten plåt för att ta oss in gick vi runt med ficklampor och kikade och var nyfikna. När vi sedan såg polisen utanför (som hade blivit ringda av ägarna som var upprörda över skadegörelsen som hade varit där tidigare) så sa vi åt dom att vi kommer ut 4 personer och försökte liksom inte smita och sånt. Vi är 15 och en 14 vad kan man få för straff? Vi har alltså varken begått skadegörelse eller något annat brottsligt, dock sa polisen att det var olaga intrång. Tacksam för svar!

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline!

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du vilka påföljder som kan drabba er genom att ni trängde in i fabrikslokalen?

Rättsliga regleringen i Brottsbalken

Enligt 4 kap. 6§ Brottsbalken så döms den person som obehörigen intränger i bl.a. fabrik för olaga intrång. Enligt 12 kap. 1§ Brottsbalken så döms den som förstör eller skadar någon annans egendom för skadegörelse.

Vad som framgår av din fråga har du och dina kompisar gått in i fabrikslokalen utan att ha rätt till det. Eller som det står i lagtexten, utan att vara behöriga till det. Således har ni gjort er skyldiga till olaga intrång. Med tanke på att ni inte brutit något lås eller dylikt för att komma in i fabriken och inte heller klottrat eller liknande inne i lokalen har ni inte gjort er skyldiga till skadegörelse.

Vilka påföljder kan göras gällande?

Först och främst, straffmyndiga i Sverige är de som är 15 år gamla. Av 1 kap. 6§ Brottsbalken följer att den som inte ännu fyllt 15 år inte kan döms någon påföljd för ett brott. Din 14-åriga kompis kan alltså inte ådömas någon påföljd.

Den påföljd som kan ådömas för olaga intrång är böter. Har någon begått brott innan denne fyllt 21 år ska hens ungdom särskilt beaktas vid bestämmande av påföljd. Dessutom kan påföljdseftergift bli aktuellt, om det finns vissa skäl som gör det oskäligt att döma till någon påföljd. Ett sådant skäl skulle t.ex. kunna vara att ni frivilligt angett att ni befunnit er i lokalen.

Vad händer nu?

Åklagaren äger rätt att väcka åtal för brott som någon begått. Av 20 kap. 7§ Rättegångsbalken följer visserligen att åklagaren kan välja att inte väcka åtal trots att brott har begåtts. Det skulle kunna vara att brottet inte skulle leda till annan påföljd än böter, vilket är fallet för er.

Ett alternativ till att åklagaren väcker åtal och ni slipper en rättegång är att det utfärdas ett strafföreläggande/ordningsbot, vilket föreskrivs i 48 kap. Rättegångsbalken. Det är ett förenklat förfarande. Som går att utfärda om det handlar om bl.a. ett bötesstraff. Ni får således en förklaring om vad bötesbeloppet är som ni sedan godkänner.

Sammanfattningsvis

Det brott ni som är 15 år kan dömas för är således olaga intrång. Påföljden som är aktuell är böter. Med tanke på omständigheterna finns det i och för sig en viss möjlighet att ingen påföljd alls kommer dömas, dels p.g.a. påföljdseftergift och dels åtalsunderlåtelse. Om böter skulle utdöma är det stor sannolikhet att det skulle ske genom strafföreläggande eller ordningsbot, vilket som sagt innebär att ni bara godkänner det bötesbelopp som utfärdas. Dagsböter är den vanligaste typen av böter. Dagsboten bestäms med hänsyn till den misstänktes ekonomiska förhållanden. Med tanke på er ringa ålder betyder detta att det bötesbelopp som eventuellt kommer utfärdas inte bör vara särskilt högt.

Hoppas svaret var till hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare