Olaga hot i nära relationer

min pojkvän säger att han ska skada mig Kan jag polisanmäla han för det eller måste han göra det innan?

Lawline svarar

Hej,

Och tack för Ditt mail.

I och med att pojkvännen hotar att skada dig, avser detta olaga hot, enligt 4:5 i Brottsbalken, klicka här. Detta innebär att någon hotar en annan och det leder i sin tur till framkallande av allvarlig fruktan.

Om du känner att du blir rädd och ser hotet som allvarligt, så ska detta polisanmälas. Sådana brott uppkommer oftast i kombination av misshandel, våld i nära relationer (som i detta fall) samt andra brott där konfrontation uppstår mellan individer.

Hoppas du fått svar på Din fråga!

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Labiba DaoudiRådgivare