Olaga hot eller förtal?

Jag har i en mailkonversaion sagt till en kvinna "att hon inte är seriös på något vis eller har alla hästar hemma"! Nu säger hon att hon ska polisanmäla mig för det och påstår att det är olaga hot och förtal! Har hon rätt eller fel! Jag har inte pratat om henne för någon annan,mailkonversationen är endast mellan oss.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De två brotten som du undrar över kan du hitta här: förtal (5 kap. 1 § Brottsbalken) och olaga hot (4 kap. 5 § Brottsbalken).

Olaga hot?

Olaga hot förutsätter att du har hotat kvinnan med att du ska företa en brottslig gärning gentemot henne och att detta hot ska duga till att framkalla allvarlig fruktan hos någon i hennes situation. Hotet i sig behöver inte vara uttryckligt sagt, det räcker t.ex. med att säga "jag vet vart du bor" i vissa situationer. Det som du har sagt framstår inte som något som skulle kunna klassas som olaga hot, eftersom det inte antyder att du tänker företa en brottslig gärning och kan framförallt inte heller anses ha framkallat någon direkt fruktan för hennes säkerhet.

Förtal?

Förtal förutsätter förenklat att du har lämnat en negativ uppgift om någon till någon annan än personen som du klandrar. Eftersom mejlkonversationen endast är mellan er så har du inte gjort detta. Istället skulle det kunna röra sig om förolämpning, som också är straffbelagt (5 kap. 3 § Brottsbalken). Om det rör sig om en brottslig förolämpning beror väldigt mycket på situationen varvid uttalandet har gjorts. Har ni exempelvis haft en mejlkonversation där ingen av er är särskilt trevliga mot varandra skulle ditt uttalande knappast räknas som en förolämpning. Utan att veta vad ni har skrivit i er konversation anser jag dock att ditt uttalande inte är så pass allvarligt att det skulle vara en förolämpning.

Hoppas detta var till hjälp,

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare