Olaga frihetsberövande av väktare

Blev häromdagen nedbrottad av en ordningsvakt som tycktes ha mig snatta (helt falskt). Han följde efter mig 100 meter efter butiken och utan att legitimera sig fick han omkull mig och tryckte ner mig mot marken. Jag greps av panik då jag trodde att jag höll på att bli grovt misshandlad och ropade på hjälp, varpå han påstod sig vara väktare. Eftersom jag inte hade gjort något fel så trodde jag bara att det var en ursäkt för att få mig att släppa greppet om situationen och fortsätta misshandla mig, varför jag först inte trodde på honom. Därtill tänkte jag att en väktare har på sig den typiska "ORDNINGSVAKT"-loggan så jag fortsatte försöka skydda mig själv från slag mot ansiktet och ropa efter hjälp. Folk börjar omringa oss, vilket får mig att lugna ner mig lite. Då väljer vakten att sätta handfängsel på mig och föra mig tillbaka in i butiken framför alla kunder och personal, in i ett rum bakom kulisserna. Detta var extremt förudmjukande, inte minst för att jag vet att vistas där 3-5 gånger varje vecka framför samma kunder. De kollar mitt kvitto och konstaterar att allting ser bra ut. Polisen förklarar det ett missförstånd och jag får gå hem framför allt nyfiket folk, ärrad för en lång tid framöver.

Jag kan inte tänka mig att det får gå till så här. Ser fortfarande hans skrämmande "flin" när jag tittar över axeln och rycker till varje gång jag märker av rörelse bakom mig i busskuren. Kan någon här berätta för mig vad som gått fel och hur jag borde ta det vidare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det framgår inte av din fråga huruvida personen som grep dig var uniformerad eller inte och du verkar blanda ihop väktare och ordningsvakter, något som dessvärre är vanligt.

Väktare kan ibland arbeta i civila kläder i syfte att skydda en butiks egendomar, så kallade butikskontrollanter. Denna personalgrupp hamnar ibland i den typen av situation som du beskriver just på grund av att det är svårt för allmänheten att identifiera att de är just väktare. Var det en ordningsvakt som alltid är uniformerad vid tjänstgöring borde du rimligtvis haft större chans att se och förstå vem som ingrep mot dig. Kraven att legitimera sig för en butikskontrollant mot en person som ska gripas är ofta större, till störst del på grund av deras egen säkerhet så att den som ska gripas förstår och inte gör onödigt motstånd.

Med det sagt så spelar det egentligen ingen roll för vad som hänt härnäst. Du har inte uppfattat att någon är ute efter att gripa dig, uniformerad eller inte.

Både uniformerad ordningsvakt och civil butikskontrollant agerar inom samma lagstöd när de griper någon för ringa stöld som det numera heter (det tidigare snatteriet). Brottet är beskriver i brottsbalken (BrB) 8 kap. 2 § och är belagt med fängelse i straffskalan.

I rättegångsbalken (RB) finns bestämmelsen om envarsgripande i 24 kap. 7 § 2 st. Lagrummet säger att vem som helst som påträffar en person som begår brott som är belagt med fängelse i straffskalan på bar gärning eller flyende fot får gripa den. Det är alltså detta som hänt dig. Eller skulle hänt dig om du gjort dig skyldig till den ringa stölden.

Problemet med detta är att personen som grep dig inte var säker eftersom du var oskyldig. Detta är väldigt allvarligt och även det beskrivet i brottsbalken under 4 kap. 2 §. Lagrummet säger att den som för bort eller spärrar in någon eller på annat sätt berövar honom eller henne friheten, döms för olaga frihetsberövande. Alla vakter, väktare såväl som ordningsvakter är högst medvetna om denna risk. Gör man ett felaktigt gripande, alltså att man griper någon utan laga stöd så gör man sig skyldig till brott. Att personen som grep dig felaktigt dessutom använde sig av handfängsel på det sätt du beskrev är ytterligare försvårande. Även det faktum att poliserna på plats inte verkat gjort sitt jobb ordentligt och upprättat en anmälan till din fördel, är också i mitt tycke anmärkningsvärt! Polisen är skyldiga att upprätta en anmälan vid misstanke om brott, vilket är det som hänt dig.

Vore jag du skulle jag göra en polisanmälan på detta. Polis tillkallades till platsen vilket innebär att polisen har kännedom om vem det var som grep dig och vilka poliser som svarade på ärendet. Det ska även finnas fängselrapporter med tid, datum och underskrift på den som belade dig med handfängsel.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare