Ok att fotografera annans hus i marknadsföringssyfte?

Får ett företag i marknadsföringssyfte använda bild på vårt hus utan att ha tillfrågats oss?

Vänligen

Kerstin

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den aktuella lagen är Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (Upphovsrättslagen)

Enligt 2 kap 24 § 2 st får byggnader fritt avbildas. Detta innebär att det är ok för företaget att fotografera ert hus. Jag kan inte hitta någon bestämmelse vilken skulle förbjuda företaget att sedan använda en bilden i marknadsföringssyfte. Om någon person däremot hade varit med i bilden hade företaget behövt samtycke från den personen för att sedan kunna använda bilden i reklamsammanhang (1 § Lag (1978:800) om namn och bild i reklam.)

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Maja FagerholmRådgivare