FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga11/06/2014

Ogiltigt avtal med minderårig (undantag vid: samtycke, intjänade pengar & kreditköp)

Hejsan! Det är så att jag är 16 år vid skrivande stund, för ungefär en timma sedan så var jag dum nog att falla för en sida som lovade en surfplatta vid en avgift på 5kr, då fick man också en 14-dagar provmedlemskap, och när denna tid har gått ut så debiteras du med 379 kr var 30:e dag. När man ansöker om detta så måste man fylla i en liten box där det står "Jag intygar att jag är 18 år eller äldre, accepterar villkoren (länk) och samtycker att mitt medlemskap automatiskt fortsätter om jag inte avbryter det.". Mitt problem är att jag var så klumpig att jag skrev in fel mail-adress så nu fick jag inget mail från dem och då är jag rädd att jag kommer att debiteras med 379kr varje månad vilket jag inte vill betala. När jag läst recensioner så har de fått urusla betyg just pga att deras kommunikation är dålig, att man aldrig får svar på mail eller samtal.

Min fråga: Kan de debitera mig med 379kr var 30:e dag när jag var minderårig (fortfarande är) när jag ingick i avtalet?

P.S, enligt konsumentverket, är detta tillåtet? Måste inte företaget ha ansvaret att de inte ingår avtal med minderåriga?

Tack för att du tog dig tid att läsa detta, uppskatta om svar kunde skickas!

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Innan jag går in på köp av minderåriga vill jag trots vad du sagt påpeka att du bör kontakta företaget och säga upp detta avtal på en gång. Du har en ångerfrist på 14 dagar. Sen undrar jag även hur avtalet ser ut, vad för information har du gett dem? Hur ska betalning ske?

Vad gäller köp av minderåriga är huvudregeln enligt 9:1 föräldrabalken att omyndiga (dvs under 18 år) inte har rätt att ingå avtal. Det finns dock vissa undantag, bland annat ifall den omyndiga har samtycke från förmyndaren eller om den omyndiga fyllt 16 år och tjänat in pengarna själv genom arbete (detta undantag gäller dock bara kontantköp och inte kreditköp). Här väcks alltså ett antal frågor:

Hade du samtycke från en förmyndare? Här gäller även att ett underförstått samtycke kan tolkas in. Hänsyn tas då till barnets ålder, varans karaktär och det pris som betalats. I dessa fall har det inte krävts ett verkligt och uttryckligt samtycke från förmyndarens sida, utan det har räckt att förmyndaren har gjort det möjligt för den omyndige att uppträda så att det ser ut som att han/hon har haft tillåtelse att handla.

Har du köpt det med pengar du själv tjänat in? Om inte ska prestationen gå åter, detta innebär att säljaren ska lämna tillbaka vad du betalat och du ska lämna tillbaka surfplattan. Då du lämnade falska uppgifter om din behörighet (att du var över 18 år) så kan du behöva betala vad som är skäligt för den förlust som avtalet inneburit för säljaren (om du inte ännu fått surfplattan bör de inte ha fått någon förlust).

Var det ett kreditköp och inte ett kontantköp? Ett kreditköp (vad gäller konsumenter) är när en konsument köper en vara, men inte genast betalar priset utan istället lämnas anstånd med en del av betalning alternativt ges en viss kredit av säljaren. Detta vill säga att man köper något på avbetalning. Är det ett kreditköp som du ingick utan samtycke från din förmyndare är avtalet enligt huvudregeln ogiltigt, oavsett företagets goda tro rörande din omyndighet.

Ifall jag får spekulera själv efter vad som framkommer i din fråga tror jag inte att detta avtal kan anses giltigt. Jag hoppas verkligen att du får kontakt med dem. Skulle du inte få tillbaka den summan du betalat (samt avtalet hävas) finns det möjlighet att lämna in ett klagomål till Allmänna Reklamationsnämnden (www.arn.se). De besluten är dock inte bindande men de flesta företag följer ändå deras rekommendationer. I annat fall måste stämning ske i tingsrätt.

Föräldrabalkens 9 kapitel finner du HÄR.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare