Ogiltighet för avtal som ingåtts av minderårig
Fråga
Svar
Hej och tack för din fråga!
Den som är under 18 år är omyndig och kan som huvudregel inte ingå giltiga avtal utan det är oftast föräldrarna som har behörighet att ingå avtal för den omyndiges räkning i egenskap av barnets förmyndare. Föräldrarna får dock inte i den omyndiges namn ingå avtal som innebär att den omyndige sätts i skuld, utan överförmyndarens samtycke (Föräldrabalken 13 kap 12 §). Sådana avtal kan vara t ex telefonabonnemang, och rimligtvis även ett gymkort som betalas med en avgift varje månad.
Har ett sådant avtal ingåtts utan överförmyndarens samtycke är det som huvudregel ogiltigt (om inte överförmyndarens samtycke inhämtas i efterhand) och den omyndige har rätt att frånträda avtalet så länge det inte fullgjorts (Föräldrabalken 12 kap 10 §). I fall som detta där fullgörelse sker kontinuerligt är det nog rimligt att anse att avtalet kan frånträdas till den del det inte ännu fullgjorts, dvs för framtiden.
Jag antar att mamman inte har haft överförmyndarens samtycke till att ingå avtalet med gymet, och därför bör avtalet vara ogiltigt och din son bör kunna hävda ogiltighet enligt dessa regler och komma ur resten av avtalet.
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning