Ogiltighet av avtal som slutits under demens och alzheimers sjukdom

Innebär en demensdiagnos att en människa automatiskt betrakta som inte varandes vid sina sinnens fulla bruk i lagens mening? Tex vid ingång av avtal eller vid upprättande av framtidsfullmakr?

Alzheimers är ju en progressiv sjukdom och den som har den kan ju absolut ha en lång period då den både förstår och kan ta beslut. Men frågan är om lagen ser annorlunda på detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De lagrum du syftar på finns i avtalslagens (AvtL) samt lagen om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning. Där finns bestämmelser som är till för att skydda personer som inte är "vid sina sinnens fulla bruk". Jag kommer nedan att gå igenom vad detta innebär.

Avtalsrättslig lagstiftning:

I AvtL 31 § regleras ocker, som innebär att att ett avtal kan bli ogiltigt om någon utnyttjats någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning för att få denne att teckna ett avtal. AvtL 36 § ger möjlighet till jämkning av avtalsvillkor om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst eller omständigheterna i övrigt. Bestämmelsen kan även ogiltighetsförklara hela avtalet om det är oskäligt.

Alzheimers sjukdom:

I lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning framgår att avtal som ingåtts av en person under påverkan av psykisk störning är ogiltigt. Huruvida sjukdomen alzheimers hör till kategorin psykiska sjukdomar, får bedömas från fall till fall, bl.a. eftersom att alzheimers är en progressiv sjukdom. I ett rättsfall (Hovrätten för Västra Sverige den 10 september 2015 i mål T 5440-14) uttalade hovrätten, med stöd av läkaruttalanden, att sviktande minnesförmåga inte är detsamma som att sakna omdöme eller inte inneha förmågan att förstå vissa sammanhang. Hovrätten kom fram till att personen som led av alzheimers inte ansågs ha saknat förmåga att förstå vad ett visst avtal innebar eller vilka konsekvenser det medförde.

Man har dock i vissa fall kunnat konstatera att Alzheimers sjukdom räknas som psykisk störning i lagen. Det ställs vidare ett krav på orsakssamband mellan en psykiska störningen och avtalets ingående. Den psykiska störningen måste inte ha varit ensamt avgörande för rättshandlingen, men ska ha medverkat till handlandet.

Lagen om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning stadgar att om ett avtal ingås då en part är påverkad av en psykisk störning är avtalet ogiltigt, och prestationerna ska återgå.

Bevisbörda och rättshandlingsförmåga:

Den person som hävdar att det förelegat en psykisk störning vid ingående av ett avtal har bevisbördan för detta. Det krävs att det finns ett orsakssamband mellan störningen (i ditt fall demenssjukdomen) och påskriften. Även en person som är dement har rättshandlingsförmåga och får skriva avtal. Om personen som tecknar avtalet för stunden är "i sina sinnens fulla bruk" så bör avtalet vara giltigt.

Godmanskap och förvaltarskap enligt föräldrabalken (FB):

Om en person inte kan bevaka sin rätt på grund av sjukdom, psykisk störning eller försvagat hälsotillstånd kan denne få en god man i syfte att sörja för dessa ändamål, FB 11 kap. 4 §. En förvaltare har precis som en god man till uppgift att bevaka den enskildes rättigheter, FB 11 kap. 7 §. Det som skiljer sig mellan dessa är att godmanskap är en frivillig åtgärd som ska inrättas i första hand. Ett förvaltarskap är mer ingripande för den enskilde, och innebär att förvaltaren har ensam rådighet över den enskildes egendom samt företräder denne i alla angelägenheter som omfattas av uppdraget, FB 11 kap. 9 §.

Sammanfattning:

En person med demens får alltså teckna ett avtal om hon/han vid avtalets ingående är vid sina sinnens fulla bruk. Som du dock ser i mitt svar så finns det flera bestämmelser för att skydda personer som inte kan sörja för sig själva, och ett avtal som tecknats av en person med demens kan därmed jämkas eller ogiltighetsförklaras. Du skulle kunna råda personer som nyss fått en demenssjukdom/annan progredierande sjukdom att anordna en god man (eventuellt förvaltare) som kan hjälpa den sjuke med upprättande av avtal. Enligt FB 11 kap. 15 § kan make, sambo, den enskilde själv och de närmsta släktingarna ansöka om godmanskap eller förvaltarskap. Ansökan sker till den tingsrätt där den enskilde är folkbokförd, FB 11 kap. 25 §. Ofta tillhandahåller kommunernas överförmyndare ansökningsblanketter digitalt.

Med vänlig hälsning,

Maryam NaqqarRådgivare