Ogiltigförklara en förtida avslutning av provanställning?

Hej,

Vad gäller rättigheterna i 40§ LAS för AT att yrka ogiltighetsförklaring enl. 34§ LAS samt rättigheterna i 41§ LAS för AT att väcka skadeståndstalan, kan de göras gällande för en provanställd AT som anser att dennes provanställning avslutats i förtid enl 6§ LAS och 31§ LAS på felaktiga grunder?

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Att kunna yrka ogiltigförklaring enligt 34 § LAS har sin grund i att arbetstagare inte får sägas upp utan saklig grund enligt 7 § LAS. Kravet på saklig grund gäller dock inte för provanställning, vilket framgår av 4 § LAS, där det anges att en tidsbegränsad anställning (såsom provanställning) upphör utan föregående uppsägning vid anställningstidens utgång om inte annat följer av 6 § LAS. I 6 § LAS anges att en provanställning får avbrytas före prövotidens utgång, dvs. utan uppsägning. Eftersom kravet på saklig grund inte gäller för provanställning kan man inte heller yrka ogiltigförklaring på grund av att ingen saklig grund för avslutandet av anställningsförhållandet funnits.

Däremot har du möjlighet att framställa skadeståndsanspråk om din arbetsgivare gjort sig skyldig till brott mot 31 § LAS, dvs. att arbetgivaren inte följt reglerna för förfarandet för avbrytandet av provanställning i förtid. Kom ihåg att du i så fall måste framställa detta anspråk inom 4 månader från den tidpunkt då "den skadegörande handlingen företogs", vilket i detta fall borde vara då din provanställning avslutades. Detta framgår av 41 § LAS.

OBS: Även om orsaken till att en provanställning avbryts inte kan prövas rättsligt enligt LAS kan orsaken till en provanställning prövas enligt t.ex. diskrimineringslagen eller medbästämmandelagen om provanställningens upphörande utgjort ett brott mot dessa lagar.

Hoppas du fick svar på din fråga. Du är välkommen att vända dig till Lawline igen.

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare