Ofullständig fråga

sjuksköterska antecknat felaktiga uppgiter i journal

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tyvärr har jag svårt att utläsa av din fråga exakt vad det är du önskar få hjälp med. I den mån du, på något sätt, vill ändra eller ta bort uppgifter ur din journal så finns det en möjlighet för dig att ansöka om detta hos Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Observera dock att det endast är den berörde patienten eller någon annan person som omnämns i journalen som kan göra en sådan ansökan och att ett beviljande förutsätter att det finns godtagbara skäl för detta, att journalen eller den del av den som ansökan avser uppenbarligen inte behövs för patientens vård, och att det uppenbarligen saknas skäl från allmän synpunkt att bevara journalen i fråga (8 kap. 4 § patientdatalag (2008:355)). Observera vidare att bestämmelsen, som regel, tillämpas med restriktivitet. Skulle ansökan avslås finns det dock en möjlighet att överklaga beslutet (10 kap. 2 § patientdatalag (2008:355)).

I den mån jag har missförstått din fråga och du, i själva verket, vill att vi besvarar en annan fråga/hjälper dig på något annat sätt, vänligen försök att ställa din fråga på nytt så att vi, snarast möjligt, kan återkomma med ett svar. I den mån din fråga inte kan ställas på ett kortfattat sätt, och du har möjlighet till det, så kan du även boka en tid med vår juristbyrå eller kontakta oss via telefon (se kontaktuppgifter nedan).

I den mån du ville veta hur du kan ändra eller ta bort uppgifter ur din journal men att du finner det aktuella svaret oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du, givetvis, gärna återkomma.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00-16.00

Jag beklagar olägenheten men tveka inte att höra av er igen så att vi kan hjälpa er med ert ärende.

Vänligen,

Joakim StrömbladhRådgivare