Ofredande på sociala medier?

Är detta ett brott?

Hej!

Jag skrev med en tjej jag träffade på tinder. I början var hon väldigt öppen med att hon bara ville ha sex osv, hon frågade om bilder på mina privata delar. Sen blockade hon mig, och jag undrade ju såklart varför så jag sökte upp henne på Instagram och skrev liksom hej förlåt om jag gjorde något fel osv, men fick ingen respons så antog att hon inte var inne på instagram så ofta så jag addade henne på Snapchat igen och skrev förlåtet, och de var absolut ingenting otrevligt i brevet jag skrev utan de var bara ett simpelt förlåt och liksom hoppas du får en bra fortsättning typ. Men hon tog de ej så och blev jättearg och först börja hon kalla mig stalker och läskig osv som skrev till henne fast hon blockade mig. Och sen screenade hon hela den konversationen. Som om jag typ gjort något olagligt men ser inte vad som är olagligt att skriva förlåt, hon blockade mig för hon tyckte jag var irriterande för hon tyckte jag Snapchatade för ofta så jag ville bara be om ursäkt, men hon tog det väldigt hårt att jag skrev till henne fast hon tagit bort mig. Och anledningen till att jag är orolig att hon ska typ anmäla är för hon inte verkade så stabil själv, hon var dessutom två år äldre än mig, jag är 18 hon var 20 och hon jobbade för försvarsmakten och ville bli polis, men har jag gjort någonting olagligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 4 kap 7 § Brottsbalken kan den som utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande dömas, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år.

Efter att ha läst din berättelse tycker jag inte att du har gjort dig skyldig till något brott. Även om du kanske borde ha förstått att tjejen inte ville fortsätta konversationen med dig, verkar du inte ha haft en intention att kränka hennes frid på ett kännbart sätt. Att på två olika sociala medier försöka be om ursäkt för något kan upplevas som en aning onödigt och möjligtvis störande, men räknas inte som ett ofredande och är därmed inte brottsligt.

Med andra ord, du kan vara lugn!

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor.

Carl Trolle OlsonRådgivare