Ofredande och Förolämpning

Hej. Idag fick jag nog på någon som ofredat mig länge och kallade denna för ful, permanent misslyckad, och även efterbliven. Personen blev arg men upphörde. Jag undrar då om mina brott var brottsligt? Det är förresten så jag alltid sett på personen och han har gjort mycket mer värre saker mot mig, avsiktligen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande kan göra sig skyldig till brottet ofredande enligt 4 kap. 7 § brottsbalken. Handlingarna ska vara ägnade att kränka någon annans frid på ett kännbart sätt. Man kan i sådana fall dömas till böter eller fängelse i högst ett år. Så om du känner att du blivit ofredat kan du anmäla detta till polisen.

Beträffande skällsorden gäller följande, om man riktar nedsättande uttalanden till en person som kränker dennes självkänsla eller värdighet så kan detta utgöra brottet förolämpning enligt 5 kap 3 § brottsbalken. Det kan röra sig om kränkningar som att man kallar den kränkta olika skällsord. Påföljden är normalt böter men om brottet är grovt kan påföljden bli fängelse i högst sex månader.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Fawzia HassounRådgivare