Ofredande och förolämpning?

Hej jag har under lång tid blivit trackasserad av min granne, allt jag gör äger och har är bara en massa skit säger hon till mej . jag är utbildad undersköterska, kallskänka, servitris, . Har efter min avslutade restaurangskola varit ute på sjön jobbade som kallskänka, har jobbat på trafikrestauranger. Hon sa till mej

"Hur kan du som är så dum i huvudet vara kallskänka hur kan du som är så dum i huvudet ha varit ute på sjön."

En dag utanför min dörr säger hon "DU ÄR EN IDIOT, DU ÄR EN IDIOT" , hon säger till mej

"DU ÄR DUMMARE ÄN DUMMAST" DET FINNS MYCKET MERA ATT BERÄTTA MEN JAG STANNAR HÄR FÖR NU

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Det brott som uttalandena skulle kunna vara är förolämpning, 5 kapitlet 3 § brottsbalken. Förolämpning innebär att man med avsikt att såra någon direkt till den utsatta kalla denne för kränkande saker, beskylla personen kränkande eller liknande. Det kan även röra sig om ofredande, 4 kapitlet 7 § brottsbalken. Ofredande kan vara mobbning vilket det du har varit med om är.

I rättsfallet RH 1997:114 dömdes en person till ofredande och förolämpning, då hade offret (och hans fru) lidit väldigt mycket av angreppen och på grund av dem flyttat till en annan ort.

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med polisen och anmäla händelsen. Om detta är ett beteende som fortsätter en längre tid och t.ex. utvecklar sig till stalking så är det viktigt att polisen vet att trakasserierna har pågått sedan tidigare. Då tar de en ytterligare anmälan på större allvar. Det är tyvärr så att dessa anklagelser inte är sådana som brukar leda till fällande domar. Du får höra med polisen vad de anser men det är hur jag har förstått det i alla fall.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare