Provanställnings saknar regel om uppsägningstid

Jag är under en provanställning som chef, men har nu sagt upp mig.

Chefen över mig påstår att jag har en månads uppsägningstid, stämmer detta?

Inget kollektivavtal finns.

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En provanställning saknar uppsägningstid och kan alltså sägas upp av arbetstagaren utan giltiga skäl. Om arbetsgivaren vill säga upp en provanställd ska vederbörande underrätta arbetstagaren om detta 14 dagar i förväg. Oavsett om ni har kommit överens om en uppsägningstid om en månad, kan du utan att ange skäl, säga upp dig utan uppsägningstid. Anledningen är att villkor som i jämförelse med lagen är till nackdel för arbetstagaren, är utan verkan. Det framgår av av 2, 6 och 31 §§ lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS).

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare