FrågaEKONOMIÖvrigt10/10/2020

Offert, anbud, budget och budgetoffert

Jag undrar om det är juridiskt rätt att kalla en offert för budget eller anbud? Vad är skillnaden på en offert, anbud, budget och budgetoffert?

Bästa hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

Som jag uppfattar det undrar du huvudsakligen över skillnaden mellan begreppen offert, anbud, budget och budgetoffert. Du undrar även om det är juridiskt rätt att kalla en offert för budget eller anbud.

Definitioner av begreppen?

Det finns inga exakt definitioner av begreppen du nämner. Det innebär bland annat att du inte kan göra något juridiskt fel när du väljer vilket av orden du ska använda. Det finns helt enkelt inget som är exakt rätt eller fel för orden.

Även om det inte finns några exakta definitioner går jag ändå igenom ungefär vad begreppen brukar betyda här under.

Offert och anbud

När det gäller begreppen offert och anbud uppfattar jag det som att de går att använda synonymt. I båda fallen rör det sig om ett erbjudande av en vara eller tjänst som innehåller specificerade villkor. De specificerade villkoren kan handla om vad som gäller pris- och innehållsmässigt för varan eller tjänsten.

Budget och budgetoffert

En budget kan beskrivas som en prognos för intäkter och kostnader. Med andra ord kan man säga att en budget är en prognos över framtida och planerade ekonomiska händelser.

Jag hittar inte någon lika bra förklaring över vad en budgetoffert är. Genom att bara titta på namnet skulle jag däremot kunna tänka mig att det handlar om budgeten för en specifik offert. I så fall skulle en budgetoffert kunna vara en prognos över hur mycket en offererad vara eller tjänst kommer att kosta.

Hoppas att du fick svar på dina frågor!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare