FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess31/05/2014

Offentlighet i domstolarnas rättskipande verksamhet

Jag har en gång läst juridik och fick då lära mig att domslutet var en offentlig handling och att vem som helst kunde läsa den men att domskälen inte var det. Nu ser jag att det inte stämmer. När eller finns det något i en dom som inte är offentligt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Det är mycket riktigt som du säger, domslut är offentliga handlingar, vilket följer av 2 kap. 3 § tryckfrihetsförordningen, se https://lagen.nu/1949:105. Enligt 2 kap. 7 § samma lagrum, regleras att ett domslut är att se som en allmän handling då dom har avkunnats. Detta innebär att själva domslutet tillsammans med domskälen är en allmän handling. Då man kommit fram till slutsatsen att det rör sig om en allmän handling, så är nästa steg att se om handlingen är offentlig eller om det råder sekretess. Huvudregeln i svensk rätt är att allmänna handlingar skall vara offentliga, men att offentligheten i vissa lägen kan begränsas med sekretess, se 2 kap. 2 § tryckfrihetsförordningen.

Avseende domslut finns det en undantagsregel i 43 kap. 5 § offentlighet-och sekretesslagen, se https://lagen.nu/2009:400. I första stycket regleras att sekretess upphör att gälla för uppgift i mål eller ärende i domstols rättskipande eller rättsvårdande verksamhet, om uppgiften tas in i dom eller annat beslut. Dock framgår av andra stycket att det föreligger en möjlighet att förordna om sekretess av domskälen. Detta gäller då bara sekretessbelagda uppgifter som inte lagts fram vid en huvudförhandling.

I praktiken går detta till på så sätt att man svartmarkerar alla sekretessbelagda uppgifter i domskälen. Det råder dock aldrig sekrets på domslut! Det är av allra största vikt att allmänheten får insyn i den rättskipande verksamheten och därför är alla domslut offentliga.

Ett exempel på uppgifter som kan sekretessbeläggas i domskälen är sådana uppgifter som rör rikets säkerhet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare