Obetald skuld

Hej! I ett stall som jag tidigare stod i lämnade jag kvar en del redskap som jag köpt åt stallet. Vi hade gjort så tidigare, att jag köpte saker till stallet och hen betalade tillbaka samma summa pengar. Hen skulle betala tillbaka även denna gång. Vi skulle precis flytta därifrån men vi lämnade kvittona i stallet (efter att jag tagit kort på de) så att hen kulle kunna sätta in pengarna på mitt konto.

Det har gått några månader sen vi flyttade och stallägaren har inte suttit in pengarna. Vi har kontaktat hen flera gånger men hen svarar inte. Har jag någon rätt att kräva pengarna av hen? Om inte, vilken rätt har jag att själv hämta redskapen i hens stall utan tillåtelse från hen?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Har ni kommit överens om detta upplägg så blir det förstås en bevisfråga, det är svårt att komma undan. Se till att styrka er uppgörelse och till exempel ta ut kontoutdrag som påvisar köpet och länkar det till kvittot på bilden. Såvitt jag kan se har ni två alternativ. Det ena är att ni ansöker hos kronofogdemyndigheten om hjälp att driva in skulden i pengar. Den andra möjligheten är att begära handräckning att få tillbaka sakerna ni betalt för. Även detta blir en ansökan till kronofogdemyndigheten

Det är sällan en god idé att gå in i någons fastighet, särskilt om ni avflyttat, och hämta saker oavsett om man har laglig rätt till dem. Jag rekommenderar att ni gör det rätt väg för att undvika eventuella konfrontationer, framtida tvister eller andra konflikter som skulle kunna uppkomma.

Det kan även vara en god idé att meddela detta till stallägaren att ni tänker vidta åtgärder. Har man tur kanske personen i fråga inser att hen behöver prata med er och komma överens istället.

AnnaSara JariusRådgivare