FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott07/09/2017

Obehörigt avvikande från trafikolycksplats, AKA smitning

Jag körde på en person på en mörk väg. Personen gick över gatan och jag såg honom absolut inte. Det var INTE på något övergångsställe personen gick över gatan när olyckan skedde. Jag panikade och smet från platsen. Ca 30 min senare åkte jag ner till polis stationen och berätta allt. Personen flögs till intensiven på karolinska där han vårsades för allvarliga skador. Undrar vad jag kan få för straff om nu personen återställs helt

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att avvika från en trafikolycksplats utan att lämna uppgifter om sin identitet är straffbart enligt 5 § trafikbrottslagen. Straffet är dagsböter eller fängelse upp till 6 mån. Det som talar emot att du har avvikt är att du faktiskt sökte upp polisen kort tid efter att olyckan inträffat. Om du blir anklagad för att ha smitit måste du verkligen trycka på att du var chockad och fick panik men att du sökte upp polisen väldigt snart.

Beroende hur det går för personen kan de anklaga dig för att ha varit vårdslös i trafiken, vållat kroppsskada eller något liknande. Eftersom ambulans var tvungen att hämta personen bör det inte vara svårt att bevisa att platsen olyckan skedde på var dåligt upplyst och inte ett övergångsställ.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare