Ob-tillägg och övertidsersättning samtidigt

HEJ! Undrar om man kan få övertidsersättnkng samt ob, har fått övertid men då drog de bort ob för röda dagar, då övertiden jag jobbade var under röda dagar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag tolkar din fråga så undrar du om man som arbetstagare har rätt till både övertidsersättning och ob-tillägg då man arbetat övertid under röda dagar.

Hur ob-tillägg och övertidstillägg betalas och om det kan betalas i kombination är något som brukar regleras i kollektivavtal och/eller direkt i anställningsavtalet. Det finns ingen generell rätt till att utfå både ob-tillägg och övertidsersättning samtidigt utan att det har avtalats. Enligt många kollektivavtal så får man inte övertidsersättning och ob-tillägg samtidigt utan istället får man en speciell övertidsersättning för helg, men det kan eventuellt skilja sig mellan olika kollektivavtal. Jag skulle råda dig att kolla upp vilket kollektivavtal som gäller på din arbetsplats och vad som gäller enligt det avtalet, samt eventuellt kolla upp om det nämnts något i anställningsavtalet.

Hoppas du fick svar på din fråga, om inte så är du välkommen in med en ny.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare