Oavsättbar styrelse?

Hej...

Vi är tre stycken vänner som tänker starta en ideell kampsportförening. Vi har lång erfarenhet av detta och har sett hur andra föreningar arbetar.

Min fråga är gällande en stadgar som vi håller på att diskutera. Kan man skriva i stadgar att den sittande styrelsen inte går att avsätta?

Funderingarna kommer då vi har sett hur ett gäng missnöjda medlemmar avsatte styrelsen på vår gamla klubb.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det gäller upprättande av stadgar finns det ingen lag som reglerar ideella föreningars verksamhet. Vad man istället ska rätta sig efter är så kallad god föreningssed. Detta är emellertid inte heller något som är definierat eller nedskrivet i lag, men man kan säga att det handlar om normer för hur en förening bör vara och ska fungera. Föreningsdemokratin bygger på att medlemmar ska samlas till årsmöte och att de då kan tilsätta, styra, kontrollera, utvärdera och vid behov även avsätta styrelsen. Föreningsdemokrati är grundläggande för föreningens organisation och därmed även en del i god föreningssed.

Jag förstår att ni har funderat kring frågan, men min uppfattning är alltså att styrelsen, i enlighet med god föreningssed, ska gå att avsätta. I annat fall kommer stadgarna förmodligen behöva revideras.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare