Oaktsamhet vid skadeståndsansvar för minderårig.

Hej, Jag och mina barn bor i en bostadsrätt. Mina fönster ligger på första våningen, men ändå en bit upp. Min 17-årige son skulle hoppa upp o knacka på fönstret till sin lillebror, för att bli insläppt. Han råkade dock sprattla till under hoppet, tappade balansen och foten åkte in genom källarfönstret och orsakade att den yttre rutan gick sönder. Jag hann inte felanmäla förrän ordföranden i föreningen ringde o förhörde sig om det var någon av mina söner som haft sönder rutan - vilket ju stämde, men det gick inte till på det sätt som hon hade teori om. Föreningens försäkringsbolag säger att det ska åtgärdas av föreningen (enligt principen "sånt som händer på fastigheter"), ordföranden kräver att jag som förälder betalar skadan. Jag kan ju inte ta det på min egen försäkring med låg självrisk, eftersom det är en fasad/fastighetsskada och om föreningen tar skadan och sedan kräver min son så kan ju självrisken vara skyhög! Jag har sagt till ordföranden att de får ta faktura i föreningens namn och sedan ställa skadeståndskrav till min son på självrisken (som ju kan vara hur hög som helst....). Förnuftet säger väl att man bör betala det man har haft sönder - men vad säger LAGEN om detta? Har han verkligen varit oaktsam/uppsåtlig till den grad att de kan kräva honom på kostnaden?

Lawline svarar

Hej,

Jag vill börja med att säga att en det här borde täckas av ansvarsförsäkringen i din hemförsäkring, som gäller just när någon i hushållet genom oaktsamhet (och inte genom brott) har orsakat en skada som är skadeståndsgrundande. Svensk skadeståndslagstiftning bygger på att skadestånd (som inte bygger på brott) till stor del skall ersättas av var och ens ansvarsförsäkring, som alltid ingår i hemförsäkringar.

Jag går nu vidare med vad som är juridiskt relevant. Tillämplig lag är i det här fallet Skadeståndslag (1972:207) som du hittar https://lagen.nu/1972:207

Enligt 1 § i 2:a kapitlet skall den som av vårdslöshet eller med uppsåt vållar skada ersätta. I det här fallet utesluter jag uppsåt, eftersom du säger att de inte skett avsiktligen. Frågan blir då om din son har varit vårdslös. För att vårdslöshet skall anses föreligga skall det finnas ett orsakssamband och skadan skall ha legat i "farans riktning", med handlandet. Dvs det skall rimligtvis ha gått att förutse att det kunde hända.

Det finns ett orsakssamband eftersom din sons handlande har orsakat skadan. För att bestämma om skadan har legat i farans riktning bedöms det enligt den metod som är lättast att hantera som så att man frågar sig om din son borde ha insett risken för att det här skulle hända när han hoppade, och om han då har varit tillräckligt försiktigt för att försöka undvika det. Ju allvarligare en sådan skada är, eller ju högre risken är för att den inträffar, desto större krav ställs på aktsamheten för att man inte skall anses ha varit vårdslös. Om det t.ex. är en ganska allvarlig skada men risken för att det faktiskt skulle inträffa när din son hoppade var liten så skulle aktsamhetskraven inte vara höga. Det finns också andra sätt att göra den här bedömningen på, och det finns långa diskussioner om metoder, men huvudfrågan är alltid om skadan legat i "farans riktning" för handlandet och alltså varit förutsägbar.

Oaktsamhet anses inträffa automatiskt om personen genom beteendet har brutit mot en lag eller bestämmelse.

Enligt 4 § i 2:a kapitlet skall skadeståndet minskas enligt en särskild bedömning, om personen som orsakat skadan är under 18 år.

Vidare kan förälder bli direkt skadeståndsansvarig för minderårig, endast om denne begått brott eller kränkt någon, enligt 5 § i kapitlet i skadeståndslagen. Den som har vårdnaden om barn kan bli skadeståndsansvarig enligt 2 § i 6:e kapitlet i föräldrabalken andra stycket sista meningen (som du hittar https://lagen.nu/1949:381#K6R1), om denne inte iakttagit "uppsikt" eller "andra lämpliga åtgärder" i "syfte att hindra att barnet orsakar skada för någon annan". Det avser främst mindre barn, och föräldern anses då ha varit oaktsam genom att ha brutit mot bestämmelsen.

Har försökt att ge ett mer komplett svar som även täcker in kringliggande frågor. Hoppas det hjälper!

Thomas HefnerRådgivare