Nyttjande av samägd fastighet

Min make och jag äger ett hus som vi hyr ut till min makes bror. Vi har hyreskontrakt underskrivet av oss alla tre. Jag vill säga upp kontraktet med brodern, men min make vill det inte. Vilka möjligheter har jag att säga upp kontraktet utan min makes medgivande? Brodern har inte besittningsrätt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du och din make äger gemensamt en fastighet, s.k. samägande. Vid frågor rörande samägande är det lagen om samäganderätt som aktualiseras.

I 2 § lagen om samäganderätt förklaras att frågor kring egendomen i dess helhet, eller förvaltning av den krävs samtliga delägares samtycke. Detta är huvudregeln.

I fall där delägarna inte kan komma överens om nyttjandet/förvaltningen av egendomen kan en delägare vända sig till rätten för att rätten ska utse en god man att istället sköta förvaltningen. Om ni då inte kan komma överens kan du vända dig till rätten, 3 § lag om samäganderätt.

Den goda mannen får då rätt att sköta förvaltningen. Delägarna kan avbryta den goda mannens uppdrag innan tiden för det löpt ut, om båda är eniga om det.

Så om ni fortsatt inte kommer överens om förvaltningen/nyttjandet av fastigheten kan ni vända er till rätten och fråga om en god man som istället får sköta om det till dess ni är överens, eller tills uppdraget löper ut.

Jag hoppas att du är nöjd med mitt svar.

Återkom till oss om du har ytterligare frågor.

Ha en bra dag!

Med vänlig hälsning

Anna PieschlRådgivare