Nytt körkort efter återkallelse av körkort vid drograttfylleri

Hej!

Fick återkallat körkort 12 mån drograttfylla.

Kommer körkortet automatiskt bär jag får tillbaka de? 8okt 2018 var de så inte långt kvar nu.

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som krävs för att få tillbaka sitt körkort efter att det blivit återkallat beror, bl.a, på varför körkortet blev återkallat och hur lång spärrtiden är. När spärrtiden är kortare än ett år kan du oftast få tillbaka körkortet utan att behöva genomföra ett nytt förarprov. Då spärrtiden är längre än ett år krävs dock alltid att ett nytt förarprov görs. I detta fall framgår det att spärrtiden är 12 månader, alltså inte längre än ett år.

Om återkallelsen hade berott på fortkörning eller att du kört mot rött ljus, till exempel, hade Transportstyrelsen utfärdat ett nytt körkort utan någon särskild prövning och det hade då skickats en ansökningsblankett för nytt körkort till dig automatiskt en månad innan spärrtidens utgång.

I detta fall då återkallelsen berott på rattfylleri krävs det dock att du ansöker om körkortstillstånd för att kunna få ett nytt körkort. Du kan ansöka om körkortstillstånd tidigast sex månader innan spärrtidens utgång och tidigast två månader innan spärrtiden tar slut kan körkortstillståndet beviljas. Du kan läsa mer om hur man får ett nytt körkort efter återkallelse på Transportstyrelsens hemsida, här.

Hoppas du fått svar på din fråga och hör gärna av dig igen om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Amanda KeithRådgivare