Nya anställningsavtal vid ny arbetsgivare

Hej!

Företaget jag jobbar på har sålts till annat företag i samma branch. Verksamhetsövergången är ett byte av arbetsgivare. Den nya arbetsgivaren vill att vi skriver på nya anställningsavtal där man har mycket luddig text och sämre villkor än den förra. Bl.a. förekommer meningarna "Detta avtal med dess bilagor reglerar parternas överenskommelse om anställningen, och ersätter alla tidigare överenskommelser.", "placeringsort i arbetsgivarens lokaler".

Bilagorna finns inte med i avtalet och inte heller några spårbara med referenser, så jag vet inte ens vad som står i dem. Jag har begärt att få ta del av dessa, men inget händer trots upprepad påstötning.

Den nya arbetsgivaren säger att jag automatiskt kommer att bli uppsagd om jag inte skriver på avtalet. Vad händer om jag inte skriver på? När jag läser på nätet (LAS) så tycker jag mej se att man inte behöver skriva på nåt nytt anställningsavtal utan det gamla gäller ovillkorligt - stämmer detta?

Jag har tidigare muntligt tackat ja till att följa med till den nya arbetsgivaren.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den regel som du refererar till är 6b § LAS. Den innebär att en ny arbetsgivare som köpt upp ett företag binds av anställningsavtal som redan finns på plats hos den nya verksamheten. Därför kan de inte säga upp er utan sakliga skäl(7 § LAS). Påståendet om att ni automatiskt blir uppsagda stämmer inte. Du hade följt med automatiskt om du inte hade sagt att du vill avsluta din anställning.

Det som kan ske är att ni får ett nytt kollektivavtal. Detta kan endast hända om den nya arbetsgivaren har ett annat avtal än den gamla. I så fall kommer detgamla gälla i ett år till, sen går ni över till det nya. Reglerna om detta hittar ni i 28 § MBL.

Bilagorna de syftar på är troligen kollektivavtal. Det kan du hitta hos den fackförening som kollektivavtalet är med på arbetsplatsen.

Jag hoppas detta ger dig svar på dina frågor. Det verkar som att er nya arbetsgivare inte vet vad anställda har för rättigheter. Jag förelår att ni kontaktar facket för att se till att allt går rätt till.

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare