FrågaARBETSRÄTTA-kassan 29/03/2017

Normalarbetstidens påverkan på karensen

Hej!

Jag har arbetat deltid 50% i 15 månader, sista arbetsdag måndag 31 okt 2016.

Anmäld på arb.förmedling o a-kassa från tis 1 nov 2016.

Jag har fått avdrag för 8 karensdagar de första två veckorna från HRAK. Enligt handläggaren beror det på att jag arbetade måndag och hade jobbat deltid.

Jag blir inte klok på den förklaringen och hoppas därför på hjälp från er.

Med vänlig hälsning

Kerstin

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar att du har varit anställd på 50 % (deltid) och grundat ett arbetsvillkor på den anställningen. Arbetslöshetskassan ersätter endast den tid som du arbetat, nämligen 50 %.

En normalarbetstid för en person som arbetat heltid är 40 timmar i veckan, för din del blir normalarbetstiden 20 timmar. Jag antar att ditt utbud är 40 timmar i veckan.

Om du arbetar på måndagen (8 timmar) så kan A-kassan bara ersätta dig för onsdag-fredag. (anledningen till att två dagar går åt, är att du arbetat 8 timmar och då försvinner två av dina försäkrade halvdagar) Dessa tre dagar du får, går åt i karens. Om du är helt arbetslös veckan efter ska du normalt få ut fem ersättningsdagar. 3 + 5 = 8 karensdagar under två veckor.

Det kan vara knepigt att förklara hur man beräknar detta, så här kommer en länk där du kan fylla i den tid du arbetat under veckan och se hur många ersättningsdagar du får ut.

Ditt utbud och normalarbetstid framgår av ditt beslutsbrev.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare