Nödvärnsrätt för att avlägsna hotellgäst som inte betalar men olovligen kvarstannar

Hej

En fråga gällande hemfridsbrott/olaga intrång.

Om en hotellgäst bokar ett rum för två nätter, betalar för dessa men efter dessa två nätter

väljer att inte flytta ut utan kvarstannar på rummet. Gästen har således inte ursprungligen inträngt olovligen i rummet. Om han nu kvarstannar utan att betala kan hotellet då avhysa honom eller räknas detta som gästens tillfälliga bostad och således måste hotellet begära handräckning. Vad gäller?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Brottet olaga intrång är ett bötesbrott som avser intrång eller obehörigt kvarstannande i byggnad eller liknande ställe (4 kap. 6 § brottsbalken). Eftersom hotellgästen saknar besittningsskydd enligt hyreslagen behöver polisen inte vänta på ett beslut från hyresnämnden för att ingripa efter påkallelse från hotellet. Polisen kan avlägsna hotellgästen på grund av ordningsstörande (13 § polislagen). Om polisen inte hjälper till att avlägsna hotellgästen så kan hotellpersonal avlägsna hotellgästen från hotellrummet med stöd i nödvärnsrätten. Nödvärnsrätt innebär att en har rätt att under ansvarsfrihet utföra en viss brottslig handling. Ett sådant tillfälle kan vara när någon vägrar lämna en bostad efter tillsägelse (24 kap. 1 § andra stycket 4 punkten brottsbalken). Den ansvarsfrihetsgrundade handlingen blir då avlägsnandet av den som vägrar lämna bostaden. Ledning i frågan om vad som räknas in i begreppet bostad kan tas från 1 § hotellagen där hotell beskrivs som en sorts bostad.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare