Nödvärn vid våld i nära relation

Min son slog sin tjej som i sin tur tar kontakt med sin familj och hennes bror kommer med ett antal vänner och överraskar honom när han sover ,dom slår och sparkar honom ordentligt innan dom kallar dit polisen för att gripa sonen vad gör tjejen sig skyldig till som ser till att hennes bror misshandlar min son innan han grips?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Nödvärn

Utifrån din fråga låter det som att din son har gjort sig skyldig till brottet misshandel enligt 3:5 Brottsbalken (1960:700) (BrB). Enligt 24:1 BrB har en person som blir utsatt för ett brott, rätt till nödvärn, som i detta fall skulle vara självförsvar. Denna rätt gäller dock bara för ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom enligt 24:1 2st p.1 BrB. I denna situation var det inte en fråga om en självförsvarshandling under samma tidsperiod som flickvännen blivit misshandlad, utan en tid senare.

I huvudregel faller detta utanför rätten till självförsvar, men när det kommer till våld i nära relationer har det i tidigare rättsfall diskuterats som nödvärn kan föreligga under än längre tid, utöver ett direkt överhängande brottsligt angrepp. Detta skulle kunna vara fallet om din son ex. hade ständig kontroll/hotade hans flickvän. Om så vore fallet kan även nödvärnsrätten tillfalla på annan person än offret. Alltså kan flickvännens nödvärnsrätt "övertas" av annan närstående, i detta fall hennes familjemedlemmar Eftersom att hon dock kunnat kontakta hennes familj tyder detta på att det inte var fråga om sådant överhängande hot mot flickvännen och att hon inte lika gärna hade kunnat kontakta polisen.

Anstiftan

I fallet som du beskriver låter det mer som att misshandeln din son blivit utsatt för är en hämnd aktion snarare än en nödvärnsituation (självförsvar). Om så vore fallet så kan flickvänens agerande utgöra brottet anstiftan till misshandel enligt 23:4 2st BrB. För att kunna dömas till anstiftan krävs det att flickvännen på någotsätt förmått, alltså övertalat eller övertygat sina familjemedlemmar att begå misshandeln. Om detta inte kan styrkas kan hon annars dömas för medhjälp till brottet, beroende på hur aktiv hon varit i misshandeln, även om hon inte fysiskt medverkade.

Jag hoppas att du fått klarhet i din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare