Njord Law Firm skickar förlikningserbjudande till mig, vad ska jag göra?

Hej,

Jag har fått ett förlikningserbjudande från Njord Law Firm pga att jag skall, som de påstår, ha fildelat en erotisk film den 21 sept. 2019. Det här är så galet fel på flera punkter;

-Hur fildelning går till har jag ingen aning om.

-Det nämnda datumet befann jag mig inte ens i Sverige och hade med mig både min Iphone och Ipad på semestern.

-Och.... svårt att bevisa - men jag har aldrig varken sett eller på annat sätt handskats med erotiska filmer!

Så min fråga - vad skall jag göra nu? Skall jag gå i polemik med den här advokaten eller inte?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan meddela dig att du inte är ensam av att få förlikningserbjudande från Njord Law Firm med anklagelse om fildelning. Det verkar närmast som att de pysslar med någon typ av hot-strategi för att få vanligt arbetande folk att betala en massa pengar. Du är även inne på en väldigt central omständighet. Nämligen den att de måste bevisa att det är just du som fildelat denna film. Rent bevismässigt har de en lång och brant uppförsbacke. Inte minst på grund av att du över huvud taget nte handskas med erotiska filmer. Hur ska då fildeningen gått till?

Därför rekommenderar jag dig att skriftligt bestrida fakturan. Det är fullt rimligt att bestrida om man inte håller med om ett betalningskrav. Detta har även Konsumentverket gjort ett uttalande om. Du kan läsa det här.

Hoppas du fick svar på din fråga och stå på dig!

Gott nytt år,

Mvh

Fredrik RisingRådgivare