Nekad vård för att jag vägrade bära munskydd

Besökte Vården nu i Februari och skulle träffa en läkare.I kassan krävde personalen att jag skulle ha munskydd vilket jag vägrade.

Då sa de att jag kunde lämna avdelningen och jag fick inte träffa läkaren.Får de göra så?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har en så kallad vårdgaranti, vilket innebär att regionen du är folkbokförd i är tvungen att erbjuda dig kontakt med primärvården, medicinsk bedömning av läkare eller annan legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal inom primärvården, besök till den specialiserade vården och planerad vård (9 kap. 1 § hälso- och sjukvårdslagen). Du har alltså enligt denna lag rätt att träffa en läkare.

Det var ju endast en rekommendation att bära munskydd och eftersom det inte finns någon lag som har stadgat någonting annat så innebär det att vården inte hade rätt att avvisa dig som de gjorde. De kan däremot kräva att du ska vänta utanför tills det blir din tur eller dylikt, men de kan som sagt inte avvisa dig helt och hållet.

Hoppas du är nöjd med svaret på din fråga!

Tim AxellRådgivare