Nekad sjuksköterskelegitimation på grund av stölder?

Hej! För tre år sedan åkte jag dit för ringa stöld och stöld och påföljden blev böter och villkorlig dom. (Stölden var en vara för 1000 sek och ringa stölden en vara på 400 kronor) Jag pluggar nu till sjuksköterska och är nästan klar med min utbildning. Socialstyrelsen kan inte besvara min fråga om detta kommer påverka så att jag inte kan få min legitimation. Tror ni inte jag kommer kunna få legitimation? Jag har läst och läst och tycker det är svårt att tyda om mitt brott är ett allvarligt brott. "Enligt förarbetena är exempel på sådana allvarliga brott som är ägnade att påverka förtroendet bland annat brott mot annans liv eller hälsa, narkotikabrott, sexualbrott, barnpornografibrott, förfalskningsbrott, osant intygande och mened.".

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dit till Lawline med din fråga!

Regler

De regler som blir tillämpliga på legitimationen du söker finns i patientsäkerhetslagen (2010:659), PSL. I PSL 4 kap 1 § anges att den som avlagt sjuksköterskeexamen är berättigad att söka och beviljas legitimation. En förutsättning är att personen, om den redan hade haft legitimation, inte hade fått den återkallad enligt PSL 8 kap 3-7 §§.

Grunden att återkalla på grund av ett allvarligt brott finns i PSL 8 kap 3 § 2 p. Brottet ska, förutom att vara allvarligt, vara ägnat att påverka förtroendet för personen i fråga. I förarbetena uttrycks att syftet är dels patientsäkerheten, dels att bibehålla legitimationens legitimitet som lämplighetsbevis (prop 2009/10:210 s 232).

Jag anser att en persons sammanlagda brottslighet i ett fall som detta måste vägas samman.

Det som påverkar bedömningen

Precis som du påpekar är brott som är ägnade att påverka förtroendet exempelvis brott mot annans liv eller hälsa, narkotikabrott, sexualbrott, barnpornografibrott, förfalskningsbrott, osant intygande och mened. Stöld är ett tillgreppsbrott och omfattas inte av exemplen. Det ska också nämnas att karaktären av de brottstyper som tas upp som exempel tyder på att brott som är ägnade att påverka förtroendet ska vara av grövre karaktär. Det är enligt min bedömning otroligt tveksamt om man skulle kunna kalla stölder som tillsammans avser bara 1400kr för brott som är ägnat att påverka förtroendet. Dessutom måste man enligt min mening väga in det faktum att stölderna inträffade för flera år sedan.

Om man mot förmodan skulle anse brottet vara av den karaktär som diskuteras i det föregående stycket måste det dessutom vara allvarligt. Vid allvarlighetsbedömningen ska en helhetsbedömning göras, där bland annat brottslighetens art, brottets straffvärde, påföljden, eventuella förmildrande eller försvårande omständigheter och gärningsmannens motiv för brottet ska vägas. När det gäller stöld av egendom till ett sådant ringa värde kan brottslighetens art omöjligen anses försvårande. Inte heller straffvärdet eller påföljden var särskilt allvarligt, vilket tyder på att domstolen inte ansåg brottsligheten som särskilt allvarlig. Det verkar inte finnas vare sig förmildrande eller försvårande omständigheter, och inte heller något ondare uppsåt än det som förverkligats.

Bedömning

Redan det faktum att brottet svårligen kan vara ägnat att påverka förtroendet hos dig bör räcka för att ett nekande av legitimationen på den grunden inte ska komma i fråga. Då brotten sammanlagt var stölder av egendom till ett relativt lågt värde, de inte verkar riktat sig mot någon som är skyddsvärd ur patientsäkerhetssynpunkt, det saknas försvårande omständigheter och inget särskilt ont uppsåt verkar ha funnits blir min slutsats att legitimationen med allra största säkerhet (näst intill visshet) inte kommer nekas på grund av brottsligheten. Jag har alltså väldigt svårt att se att du inte skulle beviljas legitimation förutsatt att brottsligheten är det enda hindret.

Uppföljning

Du har valt 30 minuters telefonuppföljning. Jag föreslår att jag ringer på tisdag (1/2) kl 11.00. Jag ringer från dolt nummer. Om tiden inte passar eller om du har någon följdfråga är du varmt välkommen att maila mig på vidar.wicklund@lawline.se.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vidar WicklundRådgivare