När kan styrelsen neka andrahandsuthyrning av bostadsrätt?

Har fått en fråga i vår bostadsrättsförening om en andrahandsuthyrning till bostadsrättsinnehavarens

son, bonus son och en kompis till dessa. Killarna är strax över 20 års åldern. Inget skäl till andrahands

uthyrningen finns med i ansökan.

Kan vi neka en sådan här uthyrning??

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Inledningsvis vill jag säga att jag tolkar frågan som att bostadsrättsinnehavaren vill hyra ut lägenheten i sin helhet, det som i bostadsrättslagen kallas "självständigt brukande. Om det däremot rör sig om en inneboende hos bostadsrättsinnehavaren krävs ej samtycke.

Bostadsrättsinnehavaren kan få hyra ut sin lägenhet i sin helhet om den:

1) får styrelsens samtycke eller

2) får hyresnämndens tillstånd.

I 7 kap. 10 § bostadsrättslagen står det att andrahandsuthyrning kräver styrelsens samtycke. I denna del av lagen står det inte när styrelsen kan neka uthyrning eller inte neka uthyrning. Styrelsen sätter upp sin egen policy.

I 7 kap. 11 § bostadsrättslagen står det vidare att att bostadsrättsinnehavaren kan vända sig till hyresnämnden om denne inte får styrelsens samtycke. Har bostadsrättsinnehavaren inte fått samtycke från styrelsen kan den alltså vända sig till hyresnämnden, som får ge tillstånd om bostadsrättshavaren har skäl för andrahandsuthyrningen.

Hyresnämnden gör här en intresseavvägning mellan bostadsrättsföreningens intressen och bostadsrättsinnehavarens intressen. Hyresnämnden anser att en andrahandsupplåtelse till en närstående kan vara ett skäl till andrahandsuthyrning, även om det är ett starkare skäl när man t. ex hyr ut till en äldre släkting som är i behov av att bo nära än till en unga män där inte alla är närstående släktingar. Jag kan inte uttala mig säkert om hur hyresnämnden skulle bedöma detta fall - det kan ocjså vara så att denne har ett skäl som inte vi känner till. Du kan läsa mer här om hur hyresnämnden resonerar.

Vad som kan sägas i detta fall är att ni i styrelsen kan att neka andrahandsuthyrningen. Sedan kan bostadsrättsinnehaven välja att ta upp ärendet hos hyresnämnden och då kan jag inte svara på hur utgången skulle bli.

Lawline RådgivareRådgivare