​Negativ avtalsbindning vid gruppförsäkring

Jag gick med i fackföreningen kommunal i februari. Det ingår en del försäkringar där. För en tid sedan fick jag ett erbjudande om en extra försäkring. Jag är inte intresserad så jag hade inte läst brevet de skickat till mig via kivra. Nu rensade jag posten och såg att jag fått en faktura från dem. Då ringde jag och sa att jag inte beställt någon försäkring. De sa då att jag skulle ha tackat nej på deras förslag. Nu avslutade de försäkringen till sista juli och fakturerar mig för två månader trots att jag inte beställt något. Har de verkligen rätt att göra så. Jag provade att ringa till facket för att höra med dem. De sa då att de har en konflikt med försäkringsbolaget sedan flera år angående detta. Ska jag betala?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att bli bunden genom passivitet kallas också för negativ avtalsbindning. Detta är som utgångspunkt inte tillåten i Sverige när det kommer till enskilda konsumentförhållanden. Dock finns det undantag när det gäller gruppförsäkringar. Bestämmelserna finns i försäkringsavtalslag (FAL).

Avtal om frivillig gruppskadeförsäkring anses ingånget mellan försäkringsbolaget och gruppmedlemmen på grundval av gruppavtalet. Ett sådant avtal kan ingås också genom att gruppmedlemmen låter bli att avböja försäkringen inom viss tid, om detta föreskrivs i gruppavtalet (FAL 17 kap. 3 § första stycket).

Paragrafen innebär alltså att du kan bli bunden av gruppförsäkringsavtal om du inte tackar nej till erbjudandet. Jag vet att det är tråkigt, men jag tycker att du borde betala för de två månaderna.

För vidare hjälp med ditt ärende kan du boka tid med vår Juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Nabyiel MarionellRådgivare