FrågaKÖPRÄTTÖvrigt18/11/2016

Negativ avtalsbindning?

Jag gjorde en "bilvärdering" på internet på en hemsida hurmycket.com

På hemsidan fyller man i reg nummer och email telefon nummer och bekräftar sen, någon minut senare får jag en värdering via sms och ett mail där det står att jag ska betala 88€ och även ett brev hem som för mig liknar en bluff faktura (hemsidan är svensk) fakturan e från Estland , går in på hemsidan nu och ser att de längst ner står 88€ men man bekräftar aldrig något köp . Ska jag betala eller?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt de köpvillkor du godkände när du genomförde köpet så har du förbundit dig att betala 88 EUR för värderingstjänsten. Således är du bunden av ditt köp och bunden att betala.

Enligt 2 kap. 10 och 12 §§ lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du enligt huvudregeln 14 dagars ångerrätt för varor och tjänster du köper på internet och har då rätt att frånträda avtalet och få dina pengar åter. Från ångerrätt undantas dock undantas tjänster som fullgjorts om de påbörjats med konsumentens samtycke (11 § 1 st. 1 pt.). Ett förhållande som även belyses av företaget i köpvillkorens § 6.

"§6 The right of withdrawal, set out in Articles 9 to 15 of EU Directive 2011/83/EU, in respect of distance and off-premises contracts is not provided for service contracts after the service has been fully performed if the performance has begun with the consumer’s prior express consent, and with the acknowledgement that he will lose his right of withdrawal."

Ångerrätten kan dock inte upphöra innan ångerfristen börjat, och ångerfristen börjar inte förrän företaget gett information om ångerrätten. Det krävs alltså att företaget har gett dig korrekt och tydlig information om villkoren för ångerrätten, vilka tidsfrister som gäller och hur du kan utöva din ångerrätt. Konsumenten ska kunna ångra avtalet genom att sända ett meddelande till företaget eller genom att använda en standardblankett som företaget måste tillhandahålla konsumenten. Om informationen som lämnats är bristfällig, vilket den förefaller vara i det här fallet, medför det att ångerfristen förlängs till som längst 1 år och 14 dagar från att beställningen gjordes (2 kap. 12 § 4 st.).

Bolaget du handlat av är ett amerikanskt LLC-bolag som är registrerat i Delaware. Ett företag som är verksamt på den svenska marknaden och riktar sig till svenska konsumenter ska följa gällande svensk lagstiftning. En utmaning är dock att kontrollera och utöva påtryckningsmedel på bolag utanför EU om de inte följer regelverket.

Jag rekommenderar att du gör ett försök att kontakta bolaget och påtala din ångerrätt.

Behöver du ytterligare hjälp med juridiken är du välkommen att ringa oss på 08-533 300 04 eller maila på info@lawline.se

Niklas JunkerRådgivare