FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/05/2019

Nedskräpning enligt miljöbalken

Hej,

Denna morgon så ser jag en kvinna i 65-årsåldern stå och vänta på att hennes vita bulldog ska bajsa färdigt på Östermalmsgatan i Stockholm. Hon tittar upp mot himlen under tiden som hunden gör sina behov och går sedan bara i väg när "toalettbesöket" är färdigt. Jag går fram till henne och ber henne plocka upp hundbajset. Hon fräser och undrar varför hon ska göra det (!). Jag säger till henne ännu en gång att plocka upp efter sin hund men ber mig med en mycket otrevlig ton att försvinna, vilket jag speglar tillbaka på denna oförskämda kvinnan. Frågade efter hennes namn men hade tyvärr inte tid att följa upp. Jag blev chockad över att det finns personer som struntar högaktningsfullt i de regler som finns gällande detta och inte bryr sig det minsta om den miljö vi delar. Vad gör jag om jag ser att denna kvinna inte plockar upp efter sin hund igen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att inte plocka upp efter sin hund är ett miljöbrott, eftersom det räknas som en form av nedskräpning. Enligt 29 kap. 7 § miljöbalken (1998:808) kan brottet nedskräpning leda till böter eller fängelse i högst ett år. Om nedskräpningen är mindre allvarlig kan kvinnan istället bli skyldig till nedskräpningsförseelse som kan leda till penningböter, enligt 7 a § MB.

Vad du kan göra nästa gång du ser henne är att säkra bevis på något sätt, t.ex. genom att spela in er konversation eller filma när nedskräpningen begås, och sedan anmäla det till polisen.

Med vänlig hälsning,

Makda TesfamariamRådgivare