Nedlagd förundersökning – omprövning/överprövning av åklagarens beslut

Jag vart utsatt för en våldtäkt i början av året och nu i veckan blev det nedlagt.

Pratade med åklagaren som själv säger att jag ska överklaga hennes beslut med hjälp av antingen hon själv eller mitt ombud. Hur kan det komma sig att en åklagare ber målsägande att överklaga deras beslut?

Hon har ringt till både gyn och polis om at spara alla dokumentation av skador och rape-kit, men mer än så vet jag inte.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag vill först och främst säga att jag förstår att din situation kan vara extremt jobbig och att det kan kännas frustrerande att få ett nedläggningsbeslut. Att en åklagare väljer att lägga ner en förundersökning innebär dock inte att hon eller han inte tror på dig och din historia om vad som har hänt, utan det handlar i allra flesta fall om att det är väldigt svår att bevisa att en våldtäkt har skett i juridisk mening. Om en åklagare inte anser att bevisen räcker för en fällande dom i tingsrätten, ska åklagaren inte väcka åtal – alltså istället välja att lägga ner förundersökningen.

Det är viktigt att komma ihåg att en nedlagd förundersökning alltid kan komma att tas upp igen, om det skulle dyka upp nya bevis eller andra omständigheter. Det är då därför "bättre" att lägga ner en förundersökning, än att väcka åtal med svaga bevis som kan innebära att en person frikänns helt. Men om åtal inte väcks, kvarstår istället möjligheten att väcka åtal om det finns nya bevis som är tillräckliga för en fällande dom.

Eftersom jag inte vet exakt vad åklagaren har sagt till dig, är det svårt för mig att svara på varför hon bad dig att ompröva / överpröva hennes beslut. Det kan ha varit så att hon velat upplysa dig om att det är möjligt att få beslutet omprövat / överprövat. Det är vanligt att målsägande inte anser att åklagaren tagit rätt beslut när de lägger ner en förundersökning, och därför kan det ibland kännas "tryggt" att beslutet prövas på nytt.

Du kan därför, om du är missnöjd med beslutet begära en så kallad överprövning av beslutet. En begäran skickas till polismyndigheten eller åklagarkammaren där beslutet fattades.

Tänk på att din begäran ska vara skriftlig, tydlig och fullständig. Mer information om överprövning samt en överprövningsblankett hittar du här.

Slutligen vill jag upplysa dig om att det finns stöd och hjälp att få när man varit utsatt för en våldtäkt. Brottsofferjouren ger stöd till alla brottsutsatta, helt kostnadsfritt. Exempelvis kan du få råd, vägledning eller information om hur rättsprocessen går till. Du kan även få hjälp med att söka ersättning. Du kan läsa mer på deras hemsida som du hittar här.

Hoppas du fick svar på din fråga och stort lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Paula Reich ZackrissonRådgivare