FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/02/2021

​Naturvårdsavtal.

Vad är ett naturvårdsavtal?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du undrar var ett naturvårdsavtal är.

Ett naturvårdsavtal är ett nyttjanderättsavtal som kan tecknas mellan markägare och staten genom Skogsstyrelsen, länsstyrelserna eller kommuner, i syfte att skydda och utveckla miljön och naturen. Man upprättar då ett tidsbestämt kontrakt med markägaren och skapar en skötselplan i vilket det definieras hur den specifika marken ska skötas. Avtalet utvärderas kontinuerligt och vid ett avtals slut kan ett nytt ta vid.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare