FrågaFAMILJERÄTTAdoption29/09/2014

Närståendeadoption

Hej Jag och min fru (vi är båda kvinnor) vill ha barn och funderar på heminsemination genom privat donator. Vad krävs av donatorn för att den som inte bär barnet ska få adoptera det? Vad krävs att den som inte bär barnet för att få genomföra en närståendeadoption? Mvh Undrande

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Jag har förstått det som att du med "heminsemination genom privat donator" avser att t ex en god vän eller liknande ska ställa upp som donator och att ni själva ska sköta inseminationen. Svaret är utefter dessa förutsättningar.

När det gäller adoption får man titta i Föräldrabalkens 4:e kapitel. I 3 § står i sista meningen "Den ena maken får också annars med den andres samtycke adoptera dennes barn eller adoptivbarn eller eget barn." Bestämmelsen finns där för att huvudregeln är att makar måste adoptera gemensamt.

Så såvida din fru samtycker får du adoptera hennes biologiska barn, och omvänt såvida du samtycker får hon adoptera ditt biologiska barn. Den av er som burit och fött barnet måste helt enkelt godkänna att den andra av er adopterar. Men givetvis måste även barnets andra biologiska förälder (i ert fall donatorn) samtycka, vilket man hittar i 5 a § där det bland annat står att "Den som inte har fyllt arton år får ej adopteras utan föräldrarnas samtycke." Så barnets far (donatorn) måste även han samtycka till adoptionen.

Sen ska enligt 6 § rätten pröva om det är lämpligt att adoptionen äger rum. Tillstånd ges bara om adoptionen är till fördel för barnet och om den som ansöker om att få adoptera vill uppfostra barnet (eller har uppfostrat det) eller det av annan anledning med hänsyn till personligt förhållande mellan den som ansöker och barnet finns särskild anledning att få adoptera. Om man kan tas även hänsyn till barnets vilja, om barnet är moget nog att ha en åsikt och vilja. Barnets samtycke behövs inte för barn under 18 år men det tas med i bedömningen vad barnet vill. (Efter 18 år behövs bara barnets samtycke, inte föräldrarnas).

Just när det gäller heminsemination med privat donator är det värt att komma ihåg att en adoptionsansökan inte får inte bifallas om det från någon sida har getts eller utlovats ersättning. Dessutom är det viktigt att veta att om barnets far (donatorn) skulle ändra sig och när barnet är fött inte längre vilja avsäga sig föräldraskapet och motsätter sig adoptionen så har han full juridisk rätt till detta, och då kan inte en (närstående)adoption ske. Även om ni skulle ha avtalat innan om att han ska avsäga sig faderskapet etc, så är ett sådant avtal inte juridiskt bindande.

Så svaret på din fråga är att det av donatorn krävs att han efter barnets födelse godkänner att den av er som inte burit barnet får adoptera det, och därmed avsäger sig sitt faderskap. Av den av er som inte bär barnet krävs att hon ansöker om (närstående)adoption, och att denna beviljas även av barnets mor. Just det är ju i ert fall inget problem.

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare