Narkotikapåverkad utan uppsåt, kommer körkortet återkallas?

Hej jag blev tagen när jag körde bil så var tvungen att lämna piss och blod på stationen och det visade sig att jag hade THC i mig medans jag körde. gick på förhör och förklarade att jag varit och festat kvällen innan i Danmark och att jag blev så full att jag somnade om, förklarade att jag ej har rökt med uppsåt/medvetet utan måste ha rökt/ätit nånting utan att jag vetat om det eftersom jag varit så full. Kan jag behålla körkortet ifall det ej var med uppsåt? Är grovt behov av mitt körkort, vad är chansen att klara sig?

Lawline svarar

Hej, trevligt att du valt att vända dig till Lawline för att få svar på din fråga!

När en polis misstänker att någon gjort sig skyldig till rattfylleri i form av alkohol eller andra berusningsmedel, ska de omhänderta den misstänktes körkort. Jag gissar på att polisen omhändertagit ditt körkort. Inom 48h från omhändertagandet skickar polisen körkortet, tillsammans med beslutet till Transportstyrelsen. Transportstyrelsen kommer inom kort att kontakta dig och ge dig möjlighet att försvara dig och ge din bild av saken. Transportstyrelsen startar sedan en utredning där de fattar beslut om ditt körkort ska återkallas eller lämnas tillbaka. Polisens beslut att lämna över körkortet till Transportstyrelsen för bedömning i frågan om körkortet ska återkallas eller inte, kan inte överklagas.

När någon är misstänkt för rattfylleri eller grovt rattfylleri kommer två processer att parallellt löpa. En hos Transportstyrelsen som gör bedömning av om ditt körkort bör återkallas, en annan hos tingsrätten om allmän åklagare beslutar att väcka åtal. Transportstyrelsen och tingsrättens prövningar skiljer sig åt. Om åtal väcks för rattfylleri eller grovt rattfylleri kommer rätten att beakta om du haft uppsåt till gärningen. Inom straffrätten finns ett begrepp som kallas likgiltighetsuppsåt, ett begrepp som nära anknyter till att vara medvetet oaktsam. För att kunna fällas för brottet måste det stå utom rimlig tvivel att du begått brottet. I rättsvetenskaplig litteratur råder delade mening om åklagaren också måste bevisa att det står utom rimlig tvivel att personen agerat uppsåtligt. För Transportstyrelsens del spelar ditt uppsåt mindre roll i fråga om att återkalla eller inte återkalla ditt körkort. Transportstyrelsen ska verka för säkerhet på vägarna, inte för att bekämpa brott. Som sagt kommer du ges möjlighet att konsultera med Transportstyrelsen och framföra dina argument innan de fattar beslut i saken. Dock leder rattfylleri i regel till att körkortet återkallas. Spärrtiden bestäms från 1 till 36 månader från och med den dag polisen tog ifrån dig ditt körkort. Hur länge beror på hur grovt påverkad du var, hur stort behov du har av körkortet och hur du tidigare har uppträtt i trafiken.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare