Narkotikabrotts påverkan på möjligheterna att ansöka om körkortstillstånd

Hejsan. Var på urinprov hos polisen, kommer visa positivt för thc men hade inget innehav på mig. Frågan hur kommer framtiden med körkort se ut? Idag övningskör jag och undrar om det är ens nödvändigt att fortsätta med detta. Vill ha råd eftersom jag inte vill spendera pengar som sedan endast kommer tas från mig. Snälla hjälp mig!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att kunna få körkortstillstånd (körkort i dagligt tal) krävs enligt Körkortslagen 3 kap. 2 § att personen som ansöker med hänsyn till sina personliga och medicinska förhållanden kan anses lämplig som förare av ett körkortspliktigt fordon. Detta preciseras i andra stycket i bestämmelsen, där det anges bland annat att lämplighet förutsätter att sökanden inte är opålitlig i nykterhetshänseende. Det avgörande för dig kommer alltså vara hur Transportstyrelsen bedömer din pålitlighet i nykterhetshänseende.

En omständighet som kommer vara av stor betydelse är hur allvarligt man bedömer narkotikabrottet vara. Regler om detta finns i Narkotikastrafflagen, se framför allt 1 och 2 §§. Eftersom du endast gjort dig skyldig till bruk av narkotika är sannolikheten stor att du endast döms för ringa narkotikabrott. Detta kommer såklart tala till din fördel när Transportstyrelsen bedömer din lämplighet. En annan omständighet som skulle tala till din fördel är om detta var en förstagångsförseelse.

Om Transportstyrelsen ändå skulle bedöma att du inte är lämplig som förare av ett körkortspliktigt fordon i nuläget, kommer myndigheten besluta om en spärrtid enligt Körkortslagen 3 kap. 9 §. Spärrtiden varar lägst en månad och högst ett år. Med tanke på den ringa karaktären av ditt brott torde spärrtiden bli relativt kort.

Hoppas svaret hjälpte dig!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare