Narkotikabrott under skyddstillsyn

Hejsan, om man har skyddtillsyn ett år och man blir gripen för narkotika brott som kokain 1 gram innehav under tiden man har skyddtillsyn, vad kan hända då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Straffet för narkotikabrott är enligt 1 § narkotikastrafflagen fängelse i högst tre år. Om du under pågående skyddstillsyn grips för ett narkotikabrott kommer narkotikabrottet att påverka din nuvarande skyddstillsyn. I svensk rätt råder en presumtion mot fängelse om enligt 30 kap. 4 § Brottsbalken (BrB). Narkotikabrott är dock ett så kallat artbrott vilket innebär att tidigare nämnda presumtion bryts. Det här innebär i sin tur att böter, ren skyddstillsyn och ren villkorlig dom är uteslutet som påföljd.

I svensk rätt råder en presumtion mot fängelse om gärningens straffvärde inte överstiger 12 mån. Narkotikabrott är dock ett s.k. "artbrott" vilket innebär att presumtionen mot fängelse bryts redan vid ett par månaders straffvärde. Det är således troligt att presumtionen mot fängelse brutits i ert fall. Om presumtionen mot fängelse väl brutits är böter, "ren" skyddstillsyn och "ren" villkorlig dom uteslutet som påföljd. Straffet för ditt narkotikabrott kan påverkas i höjande riktning om det brott du tidigare utfört varit av samma slag.

Sammantaget kommer troligen din nuvarande skyddstillsyn påverkas av narkotikabrottet, troligen genom att du får en annan typ av påföljd som villkorlig dom eller fängelse.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare