När vet jag mitt schema?

Hej, jag har en timanställning och min chef frågade mig om jag kunde jobba 2 helger i slutet av december. Alla pass läggs in i datorn där jag sen får ett SMS som jag ska bekräfta. Dessa 2 pass har inte blivit inlagda i systemet ännu, jag har påmint chefen om det men inget händer. Kan jag nu ta annat jobb eller det som sagts gäller som ett avtal. Vet ju inte om jag får OB ersättning, de har de aldrig betalat förrän jag sagt till att det inte finns med på lönen, nu är det tuffare där, det ska sparas.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor

Du har rätt till ett färdigt schema två veckor i förväg (12 § Arbetstidlagen). Detta gäller dock inte ifall företaget är verksamt inom en sådan bransch som naturligt inte har möjlighet till det, t.ex. bemanningsföretag som sysslar specifikt med nödfall i personalbrist.

Om du två veckor innan skiftet inte har fått någon bekräftelse av arbetet, kontrollera en sista gång med din chef, och sen kan du vara säker på att du inte ska jobba.

Reglerna om OB-ersättning finns i ditt kollektivavtal eller, om du saknar ett sådant, ditt anställningsavtal.

Om du har andra frågor hjälper vi dig gärna även i framtiden

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare