När uppkommer en betalningsanmärkning?

Hej

Min sambo tappade bort en påminnelse bland alla räkningar.

Nu har han fått ett brev från kronofogden. Han letade reda på räkningen och betalde allt och hörde av sig till kronofogden . Betyder detta automatiskt att han får en prick?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att rekommendera er att ta kontakt med ett kreditupplysningsföretag för att få reda på eventuella prickar. Se https://www.imy.se/verksamhet/kreditupplysning/ för att ansöka om kreditupplysning.

I din fråga framkommer inte om skulden gällde ett så kallat allmänt mål, sådana som ska in till stat eller kommun. Dvs. skatteskuld, underhållsstöd eller böter osv. Om så är fallet leder dessa skulder inte till en betalningsanmärkning (prick) förrän du fått möjlighet att betala eller invända mot kravet.

Om det inte gäller ett allmänt mål får du som regel en betalningsanmärkning så fort du får ett beslut om att du är skyldig att betala en skuld i ett ärende. Din sambo har troligt fått en prick i samband med brevet från kronofogden, men jag rekommenderar att begära en kreditupplysning för att veta säkert.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Rebecca NilssonRådgivare