FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll02/11/2017

När upphör underhållsskyldighet?

Hej! En fråga om underhållsstöd:

Skall underhållsstöd betalas till och med 17 år. Alltså inte den månad hen fyller 18 år om hen inte studerar!

Kanske ni kan utveckla frågan! Tack!

Lawline svarar

Hej!

Underhållsskyldighet för barn som avslutat skolan upphör när barnet fyller 18 år (7 kap. 1 § andra stycket föräldrabalken). Alltså behöver man som förälder inte betala underhåll för den period som barnet fyllt 18. Eftersom underhåll betalas månadsvis enligt huvudregeln innebär detta att man som förälder måste betala även den månaden som barnet fyller 18, om hen under någon vardag under denna månad är 17 år gammal.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare