När tas beslut om att körkort ska villkoras med läkarintyg pga narkotikainnehav?

För ett år sedan så besökte polisen mig i min lägenhet då jag hade rökt cannabis och fick lämna drogtester. Efter någon månad så skickade Transportstyrelsen ett brev till mig där de berättade att jag måste skicka in mitt körkort och lämna drogtester under 6 månader minst 6 tillfällen.

Nu är perioden över och jag har gjort alla dessa drogtester och alla är NEG, även besökt läkare för intyg som är skickat till Transportstyrelsen. Nu väntar jag på svar från dem och att jag ska återfå mitt körkort.

När jag var på mitt sista läkarbesök så nämnde läkaren att det kan förekomma efterkoll. Hur stor risk är det att det kommer bli efterkoll?

Jag frågar pga att jag studerar nu och har CSN lån, jag klarar mig knappt på det och jag kommer bli ruinerad om jag måste fortsätta lämna prover och betala dessa själv. Hur bedöms det att jag måste ha efterkoll och kan jag "överklaga" detta pga av min ekonomiska situation? Kommer bryta ihop om jag får fortsätta med detta.. :(

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Efterkoll måste motiveras ur "trafiksäkerhetssynpunkt"
I nuläget har du verifierat din nykterhet, vilket varit ett krav för att du ska få tillbaka ditt körkort. Därefter, när du väl har körkortet i din ägo igen, ska Transportstyrelsen besluta om efterkoll, så kallad "villkor om läkarintyg", som förutsättning för att du ska fortsätta få behålla ditt körkort (3 kap. 10 § körkortslagen och 12 kap. 17 § Transportstyrelsens föreskrifter samt allmänna råd om medicinska krav för innehav av körkort m.m). Du får alltså bara tillbaka ditt körkort med villkor om fortsatt verifierad nykterhet, vilket ska kontrolleras ett antal gånger under en viss period. Det är endast när det finns särskilda skäl som man gör undantag från det här förfarandet enligt lagtext, men beslutet att genomföra efterkoll måste samtidigt kunna motiveras ur trafiksäkerhetssynpunkt (1 kap. 7 § Transportstyrelsens föreskrifter samt allmänna råd om medicinska krav för innehav av körkort m.m).

Vad innebär "trafiksäkerhetssynpunkt"?
Kort och gott innebär det skäl som hänför sig till att du kan utgöra en fara i trafiken. Denna bedömning genomförs utifrån din historik med narkotika eller andra substanser, exempelvis om du haft ett missbruk sedan tidigare eller befinner dig i riskzonen för ett sådant. Men bedömningen tar först och främst avstamp i det läkarintyg du behövt ge Transportstyrelsen för att verifiera din nykterhet och därmed få tillbaka ditt körkort (se Kammarrätten Jönköping mål nr 2526-13 samt mål nr 2463-15).

Kan jag överklaga med hänvisning till min ekonomiska situation?
Själva syftet med att förena körkortsinnehavet med villkor om nykterhetsprov är att man tror att du kan utgöra en "risk" ute i trafiken, beslutet motiveras som sagt ur trafiksäkerhetssynpunkt. Att du inte har råd att bevisa att du inte kommer utgöra en eventuell trafikfara är tyvärr inget som har relevans i sammanhanget. Bedömningen tar inte hänsyn till dina ekonomiska förhållanden, utan till ditt eventuella bruk av narkotika.

Vad ska ett överklagande baseras på?
Om du vill överklaga ett beslut om efterkoll är målet att visa att du inte har problem med narkotika. Detta kan göras på olika sätt, beroende på dina personliga förutsättningar, men vad som talar till ens fördel vid en sådan överklagandesituation är främst följande:

1. Inget nuvarande missbruk
2. Ingen historia av missbruk sen innan
3. Ordnade förhållanden

För att visa att du inte har ett nuvarande missbruk kan du framhålla det faktum att alla dina provtagningar har varit negativa. Jag vet ingenting om din historik med narkotika, men om du har missbrukat tidigare kan iallafall provtagningarna utgöra ett tecken på att den tiden numera är förbi. I övrigt framgår det att du studerar, vilket jag anser vara en omständighet som talar för att du lever ett ordnat liv under stabila förhållanden och därmed inte befinner dig i en situation där risk för missbruk kan förekomma.

Sammanfattning
Beslut om villkor om läkarintyg, dvs efterkoll, ska motiveras ur trafiksäkerhetssynpunkt. Bedömningsunderlaget utgörs främst av läkarintyget som utfärdats under den period då du varit tvungen att verifiera din nykterhet för att få tillbaka körkortet. Ett sådant beslut går att överklaga, men det ska främst grunda sig i att betona att det inte föreligger något missbruk och att villkor om läkarintyg därför inte är nödvändigt. Att dina provresultat varit negativa är en omständighet som talar till din fördel, men jag vet alltför lite för att kunna säga dig hur stor risken för beslut om efterkoll är. Transportstyrelsen gör trots allt en helhetsbedömning av det enskilda fallet.

Behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline på nummer 08-533 300 04. Vi besvarar samtal måndag till fredag från 10.00 till 16.00.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare