När spelas förhör in?

Hej, Är kallad till polisförhör som misstänkt för brott. Måste jag acceptera att polisförhöret spelas in av polisen? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Under ett förhör dokumenteras det som sägs. Detta kan ske genom att den som håller i förhöret antecknar det som sägs, att det videofilmas eller spelas in. När förhöret är avslutat ska den misstänkte få en möjlighet att godkänna det som noterats och har då möjlighet att rätta till sådant som blivit fel.

Att ljud- eller bildupptagning sker vid förhör förekommer numera vid allt fler förhör, men det finns ingen bestämmelse om när så får eller ska ske. Oftast spelas förhör in vid mer omfattande förhör eller förhör med komplicerade frågor. Detta för mig in på resonemanget att det borde vara upp till förhörsledaren om förhöret ska spelas in eller inte.

Detta är det bästa svaret jag kan ge dig i dagsläget då det inte finnas någon bestämmelse att finna vägledning i. Eftersom jag inte kan ge ett tydligare svar rekommenderar jag dig att fråga förhörsledaren och då även önska att förhöret inte ska spelas in om så är fallet.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Emelie SalehiRådgivare